Amacı

        

Ülkemizde yetişecek yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin bilimsel araştırma yeterliliklerini kazanmaları hayati önemdedir bu da öncelikle onlara verilecek bilimsel araştırma eğitiminin niteliğiyle yakından ilintilidir. Öğrencilerin bilimsel araştırma potansiyelini artırmanın ve bilimsel araştırma kültürünün en pratik yolunun eğitim olduğu ve bu eğitimlerin akademik düzeyde yetiştirilecek öğrencilerin kalitesine katkı sağlayacağı açıktır. Eğitim sürecindeki ek kurs ve bilimsel aktivitelerin donanımlı akademisyenlerin yetiştirilmesine olan katkısı yadsınamaz. Bu tür kursların hedefe yönelik olarak faydalı olduğu ve ihtiyaç alanlarının belirlenip ona göre kısa süreli yoğunlaştırılmış, teorik ve uygulamalı kurslar genç akademisyen adaylarına faydalı olacaktır.
Araştırma eğitiminin temel bilgi alanları ölçme, veri çözümleme, araştırma yöntem ve teknikleri ile bilgisayar ve yazılım hizmetleri olmak üzere dört ana başlık altında toplanmaktadır (Büyüköztürk, 1994). Bilimsel araştırma sürecinin literatür taraması yapma, veri toplama aracı hazırlama, veri analizi yapma, araştırmayı raporlaştırma ve araştırma sonuçlarını sunma gibi aşamalar günümüzde bilgisayar yazılımları ile oldukça kısa sürelerde bilimsel geçerlik ve güvenirliğe uygun şekilde yapılmaktadır. Bu kapsamda yapılacak projenin amacı, araştırmacı yetiştirme süreci açısından en önemli yükseköğretim basamağı olan lisansüstü eğitim öğrencilerine bilimsel araştırma için gerekli teorik ve uygulamaya dönük bilgiler kazandırılmasıdır. Teorik bağlamda sosyal araştırmaların dayandığı temel felsefeyi, temel araştırma süreci ve yöntemlerini, sıklıkla kullanılan analizlerin yapılmasını, yorumlanmasını ve raporlanmasını, bu süreçte faydalanılan bilgisayar yazılımlarını uygulamalı bir biçimde sunmak ise bu projenin hedefleri arasındadır. Diğer bir ifadeyle, katılımcılara bilimsel araştırma süreci, bilimsel araştırmanın niteliği ve güncel araştırma paradigmaları, araştırma desenleri, bilimsel araştırma raporunun hazırlanması ve yayın süreci ile bilimsel araştırmalarda kullanılan bilgisayar yazılımları gibi konularda teorik ve uygulamalı eğitimler verilmesi hedeflenmektedir. Bilimsel araştırma sürecine katkı sağlaması amaçlanan bu projenin, özellikle eğitim fakültelerinde görev alacak bilimsel kültüre yönelik pozitif duruş sergileyen akademisyen adaylarının yetiştirilmesine ve onları bilimsel araştırmaya teşvik etmeye ve araştırma sürecine yönelik onlara deneyim kazandırılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Etkinliğin hedef kitlesini; sosyal bilimler ve fen bilimleri enstitülerinin öğretmenlik ile ilgili bölümlerinde veya eğitim bilimleri enstitülerinde kayıtlı yüksek lisans öğrencileri oluşturmaktadır.  Eğitimin kapsamı bilimleri (Eğitim programları ve öğretimi, Eğitim yönetimi ve denetimi, Rehberlik ve psikolojik danışmanlık, Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi, Eğitimde ölçme değerlendirme vb.) ve öğretmenlik alanında (Özel eğitim, okul öncesi eğitim, Temel eğitim, Güzel sanatlar eğitimi, Ortaöğretim öğretmenliği bölümleri vb.) tezli lisansüstü eğitim alan öğrencilere yönelik temel bilimsel araştırma sürecine yönelik kuramsal ve uygulamalı eğitimler vermektir. Bilindiği üzere lisansüstü eğitimde alınması zorunlu derslerden biri de “Bilimsel Araştırma Yöntemleri” dersidir. Katılımcı öğrencilerin bu derste aldıkları temel düzeyde eğitimden yola çıkarak bu proje kapsamında temel hedefimiz akademik yazım sürecinde sıklıkla kullanılan yazılımlar hakkında temel düzeyde bilgi vermektir. Bilindiği üzere çağımız bilgi ve teknoloji çağıdır, bilgisayarların cep telefonlarının, tabletlerin, yapay zekânın ve sınırsız internetin oldukça yaygın kullanıldığı bu dönemde akademisyen adaylarının da akademik yazma konusunda ülkemizde ve dünyada oldukça etkili bir şekilde kullanılan yazılımlara aşina olması önem arz etmektedir. Bu eğitimle amacımız aşağıda sunduğumuz tüm yazılımları katılımcıların profesyonel şekilde kullanmasını sağlamak değil, en azından temel düzeyde bir farkındalık sağlamaktır. Eğitime katılacak tezli yüksek lisans öğrencisinin, akademik kariyerinde şuanda ve ileride yapacağı tüm bilimsel etkinliklerde (tez, makale, bildiri, kitap yazımı vb.) kullanabileceği yazılımlara yönelik kapasite geliştirmesi ve aşinalık kazanması bu eğitim temel gayesidir.