Amacı
Bu etkinlik, bireylerin gıdaya yönelik bilimsel farkındalıklarını artırmak, bilinçli tüketim alıskanlıkları kazandırmak ve toplum genelinde gıda okuryazarlıgını gelistirmek amacıyla tasarlanmıstır.
Katılımcıların; gıdanın içerigi, üretim süreci, etiket bilgileri, katkı maddeleri, israf, sürdürülebilirlik, medya etkisi ve saglıklı beslenme gibi baslıklarda temel bilgi düzeyinde bilimsel bilgi edinmeleri hedeflenmektedir. Etkinlik, özellikle genç bireylerin eleştirel düsünme, analiz yapabilme, etik degerlendirme ve karar verme becerilerini gelistirerek, onları aktif birer "gıda okuryazarı" haline getirmeyi amaçlamaktadır. Katılımcıların; bilimsel temelli gıda bilgisine erisebilen, etiketi okuyabilen, katkı maddeleri ve saklama risklerini görebilen, israf azaltımı yapabilen, yerel ve saglıklı ürün önceligi ile karar verebilen bireyler haline gelmeleri ve bu bilgileri ögrencilerine aktararak gelistirmeleri de istenmektedir.
Bu etkinlik, Türkiye’de gıda okuryazarlıgı konusunda ciddi bir ihtiyaç ve eksiklik olduguna dair güncel veriler ısıgında hazırlanmıstır. Yapılan literatür taramasında asagıdaki 3 konuda bu ihtiyaç olduğu görülmüs be etkinlik bu eksikligi kısmen de olsa gidermek üzere
kurgulanmıstır.
• Gıda ve beslenme konusunda erisilen bilginin dogru degerlendirilememesi: Türkiye’de gıda ve beslenme okuryazarlığı arastırmaları sınırlı olmakla birlikte, bireylerin bu alandaki bilgiye ulasma, degerlendirme ve uygulamaya dönüstürme becerilerinin yetersiz oldugu görülmektedir.
• Saglık okuryazarlıgındaki düsük düzey: Saglık okuryazarlığı üzerine yapılan bir çalısmada, Türk yetiskinlerin yaklasık %69’u “yetersiz” ya da “sınırlı” düzeyde okuryazarlıga sahip olarak sınıflandırılmıstır Gıda okuryazarlıgının da benzer bir yetersizlik sergilemesi kuvvetle muhtemeldir.
• Ülke politikaları ve stratejileri: FAO ve Tarım-Orman Bakanlıgı isbirligiyle gelistirilen "Türkiye Gıda Okuryazarlıgı Stratejisi ve Eylem Planı (2022–2028)", bu alanda acil müdahaleye ihtiyaç olduğunu vurgulamaktadır.
Hedefler
• Hedef kitlemizde yer alan ögretmenlerde gıda okuryazarlığı düzeyini artırmak ve bu konuda farkındalık olusturmak.
• Katılımcı ögretmenlerimiz aracılıgıyla Ilk ve ortaöğretimdeki ögrencilerde gıda okuryazarlıgı becerilerini gelistirmek.
• Katılımcılara bilimsel bilgi temelli erken uyarı yetkinlikleri kazandırmak.
• Hedef kitlemizde gıda tüketimi ve gıda alışkanlıkları konusunda Kritik düsünme becerilerini gelistirmek; hedef kitlemizi aktif ve sorgulayan tüketiciler seklinde gelistirmek.
• Gıda güvenligi, etiket analizi, medya okuryazarlıgı, sürdürülebilirlik gibi konuları günlük yasamla ilişkilendirmek.
• Gıda konusunda dogru bilinen yanlısları azaltmak ve güvenli gıda talebini gelistirmek.
Etkinliğin kapsamı
Teorik egitimler, uygulama ve tecrübe paylasımı metodolojilerinden olusacak olan egitim 3 gün sürecektir. Egitimin kapsamı, detaylı programda da belirtildigi gibi toplam 21 saati kapsayacak olan asagıdaki konulardan olusacaktır.
Bu içeriklerde:
• Gıdanın bilimsel temelleri,
• Etiket okuma ve içerik analizi,
• Katkı maddelerinin tanımı ve etkileri,
• Organik vs konvansiyonel üretim süreçleri,
• Gıda israfı ve sürdürülebilirlik,
• Hijyen, gıda güvenligi ve tüketici hakları,
• Medyanın tüketim davranıslarına etkisi,
• Sosyal medya ve yanlıs bilgi farkındalıgı,
• Tüketicilerin evde yapabilecekleri gıda deneyleri,
• Geleneksel ve kültürel gıdaların önemi,
• Yansıtıcı degerlendirme ve kisisel farkındalık çalısmaları yer almaktadır.,
Bu etkinlik, ögretmenler basta olmak üzere bilinçli tüketici olmak isteyen bireyler için tasarlanmıstır. Etkinlik sonunda katılımcıların, bilimsel temelli gıda bilgilerini gündelik yasama entegre etmesi ve toplumda örnek uygulayıcı bireyler olması beklenmektedir.